fredag 9 januari 2009

Första veckan som pedagog!

Fredag 9/1

Har nu kommit hem till mitt rum efter en vecka i skolans värld.

I söndags när jag kom upp var det kallt, minus 18 grader...

I måndags träffade jag de andra pedagogerna och det var roligt och även skönt att det var fler än jag som var nya, både på Vittra i Väsby, men även nyexaminerade. Hjärnan var full av information efter allt - genomgång av terminen som varit och den som påbörjats, planering och information om grupperna.


Tisdagen gick åt till att smälta all information från måndagen och även titta på ett par olika bostäder, en bostadsrätt och ett rum (inneboende). Flängde runt och när jag åkte hem hade snön börjat falla.

Natten till onsdagen blev inte så sömnrik, låg och funderade och planerade min presentation inför min ansvarsgrupp (klass) och sov därför bara 4 timmar. Men i och med att det är något som är nytt och spännande gick det bra och jag åkte till skolan så jag var där 7.15 (börjar jobba kl. 8 och eleverna börjar kl. 8.30). Eleverna fick skriva om sig själv i myror som jag ritat upp på papper. Att det var myror beror på vad myror står för - att de arbetar flitigt, hjälps åt i grupp och är starka. Idéen fick jag när jag började tänka på Guisse och Gallerie Melentane (myra) i Kafountine, Senegal. Onsdagen löpte på relativt bra, men jag var lite nervös och hade inte gjort upp någon bordsplacering och det gjorde att det blev rätt oroligt i klassrummet. Samtidigt var det terminens första dag och dagar efter lov blir ofta sönderpratade. Ludde, en fritidsledare, var med mig under dagen och har i uppdrag att finnas till hands för mig. :) Väldigt skönt, samtidigt som det påverkar elevernas uppmärksamhet på mig.

Det jag var mest stolt över var att jag hade kläm på allas namn i min ansvarsgrupp, det lönar sig att ha en skolkatalog och traggla! :) Det gör mycket att man kan prata med dom och använda deras namn.

Under kvällen åkte jag och tittade på en 1a med kök i Upplands Väsby och bestämde mig för att hyra den. Skönt att veta vart jag ska bo de närmsta månaderna, för att pendla från Rissne som tar ca 55min gör en trött.

Igår, torsdags, hade vi (juniorlaget - 4-5or) vår andra kulturdag och var ute i ett motionsspår i Upplands Väsby. Det gjorde att jag kunde komma i kontakt med de andra eleverna i juniorlaget också, allt som allt är det ca 90 barn. De eleverna ska jag ha i estet (bild och slöjd). Eleverna slutade 14 och jag hade inget att planera så jag åkte hem och sov ett tag. Helt slut! Min granne plingade på och sa att de hade lagat kjeboyen (fisk, ris med palmolja) och benji (fritede bollar, påminner lite om svenska munkar). Mumsigt!

Lördag 10/1

Igår var en bra dag, det kändes som jag började få kläm på min ansvarsgrupp och min omplacering gjorde mycket. Det var bra att eleverna hade fått välja vilka grupper de ville vara i under tipspromenaden, för det gjorde det lättare att se vilka som INTE ska sitta ihop, då de inte klarar det. Jag hade inte Ludde med mig på morgonen och inte heller på eftermiddagen, men tycker att det gick bra, nästan bättre när han inte är med. Eleverna har inte lika svårt att fokusera på att det är jag som är deras ansvarspedagog.

På vägen hem var det samma busschaufför som i tisdags (när jag åkte runt och tittade på lägenheter) som körde och han är väldigt trevlig. :) Stod och pratade med honom och hörde att det hade gått bra för hans son, som precis blivit inskolad i Vittra, fast i Sollentuna. Roligt! Tänk så mycket det gör när busschaufförerna är vänliga och pratar!! =)

Idag blir det att packa ihop mina saker och bege mig till Stockholm C, för att där ta tåget till Gbg vid 16-tiden. Så ikväll ska jag ligga i min egna säng. Imorgon kommer det bli en hel del arbete inför måndagens redovisning och annat som måste bli klart i Gbg. På onsdagkväll åker jag till Växjö och sover hos min kära Crisi. På torsdag kommer mamma och pappa till Växjö och det blir en examenshögtid i skolan... Sen hem till Båstad en sväng, för att sedan köra upp till Gbg och packa alla mina saker i lägenheten. Skönt att nu veta var jag ska bo de kommande månaderna och att jag kan sätta in mina egna saker där och inte behöver förvara dem någon annanstans. :)

Jag längtar faktiskt efter att komma tillbaka hit om en vecka, att få träffa eleverna och då ha estet med alla 4-5orna! Det är något som måste planeras, men jag vet vad vi ska göra än så länge (bygga drömvärldar), men efter det blir det ämnesveckor och då måste jag ha koll på läget! =) Fick igår veta att jag har 5000kr till förfogande för att köpa material, men vi får se om vi inte kan skippa att köpa så mycket och istället jobba en hel del med tekniker och ämneskunskap. Vi får se, ska kolla upp vad de andra ska jobba med... Känner att eleverna i stort måste få koll på hur mycket de har och funderar därför på att köra något tema där jag kan berätta om Afrika och visa bilder/film från skolans värld där.

Nej, dags att äta frukost och sätta igång att packa.

Trevlig helg alla!

2 kommentarer:

Honungsboden sa...

Oj, oj, oj, du verkar verkligen ha fullt upp Amanda! Men det verkar också som om du kommer trivas. Det är vrekligen roligt att följa dina äventyr i skolvärlden! Sköt om dig! Kram

Kristina sa...

Ingen risk att du hinner få tråkigt inom närmaste framtiden. Hoppas att jobbet går bra och att du kommer att trivas.