torsdag 7 maj 2009

Upp och ner, ner och upp - grisen gal i granens topp!

Sitter på jobbet och vrider mig lite till och från... Ikväll är det föräldrarmöte och jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller tycka om det. Jag vet redan nu att föräldrarna kommer fråga hur vi nu ska göra för att se till att det blir lugnt och ett bra arbetsklimat...för det bara fortsätter vara oroligt. Igår började jag gråta, när min grupp bara sket i vad jag sa och var helt respektlösa. De var då otroligt tysta, när tårarna kom och de insåg att det jag sa - att jag inte är en robot, utan har samma känslor som dom, verkligen var sanning. Idag har det gått mycket bättre! Det är lite av varannandagssystem...

Har en ny period nu och eleverna ska i esteten tillverka handdockor i fleece. Efter det goda tipset av Kristina, bestämde jag mig för att se till att köpa fleece från IKEA. Min kollega skulle åka dit, men har fått förhinder, vilket gjorde att vi inte hade något material idag. Den första gruppen började rita mönster (efter sin egen hand) och rita en skiss av hur deras docka skulle se ut. Vi började dock passet med prat om 'respekt' och 'kränkningar'. På min lunchrast gick jag till Hemtex och köpte en fleece filt i brunt, som jag kunde använda på eftermiddagen då den gruppen är snabbare och inte behöver samma prat om hur man ska vara mot varandra.

Eftermiddagen var väldigt mysig, alla satt och jobbade. Det enda tråkiga momentet var när ett par andra elever kom in och började kasta kritor i hela salen. Det slutade när jag fick en penna på mig och de till slut skämdes.

När vi slutat, efter att ha städat vårt ansvarsrum och utanför på torget, gick jag in till estetsalen och plockade upp det sista som eleverna inte tagit upp. Nu sitter mina kollegor på ett möte, som jag inte tror jag ska vara med på (ingen som informerat mig om det, de bara försvann)... Sen blir det lite vila, fika och sen föräldrarmöte kl 18-20.

Hej å hå, jobba på!

2 kommentarer:

Skeden sa...

kämpa på gumman, du är så himla duktig, en ängels tälamod helt klart!:) inte konstigt att dina elever tyr sig till dig, klara gränser med känslor verkar vara rätt metod för dina söta små snorvalpar.;-) puss på dej!

Mot nya tider sa...

Du håller då ut, tänk vad det är annorlunda nu när du är en arbetande kvinna!, DU får tänka att de första tiden när man är ny är det lite jobbigt ( har jag hört :) ) Men vi tänker på dig!

Kram kram