tisdag 9 juni 2009

En underbar elev...eller flera!

Sitter med en macka från Subway i handen och en mellan-cocacola intill. Tar en liten paus från omdömena, för att äta och tänka tillbaka på dagen.

Jag fick imorse en blomma och ett kort från en av mina ansvarselever. Hon kom bara 1 h under morgonen, för att sen gå hem och åka till Turkiet. Den starten och den värme som hon gav mig, borde jag ha värmt mig på under hela dagen. Tyvärr gick det inte. Jag var trött, stressad och hade väldigt dåligt tålamod. Hade ingen rast under dagen, då jag gick med eleverna till idrotten under mina raster (vilka jag hade behövt). Brast i gråt och mina snälla kollegor undrade vad som hänt, om det var något mer än bara trötthet och stress. Idag fick jag känslan av att man bara ger och ger och får ingen respekt tillbaka.

Under eftermiddagen kom min chef in under passet och satte sig (tyst läsning), efter att ha skällt på flera elever, som jag redan skällt på. En av de som jag brukar ha en god kontakt med, hade inte gjort som jag sagt, men såg på mig att jag befann mig på bristningsgränsen (igen) och började säga till de andra. Han vill så väl, men klarar inte alltid av att koncentrera sig. Det var ännu ett ögonblick jag nu glädjer mig åt så här i efterhand.

Jag och E-L hade sen sista gruppsamtalet med en av mina halvor (av ansvarsgruppen/klassen). Av fyra närvarande elever, tyckte två att det hade varit bra med gruppsamtal och att de hade märkt en viss skillnad i gruppen sen vi började med det för några veckor sen. De andra tyckte det var meningslöst och tråkigt. Samma två elever var väldigt negativa idag, till att ha mig som ansvarspedagog nästa år och ingå i samma grupp, istället för att gå upp till seniorerna. Men de får tycka det, men det kommer bli bra tror jag. Önskar bara gruppen i helhet blir lugnare. E-L tyckte absolut att vi ska fortsätta med gruppsamtal under hösten, för att stärka gruppen än mer. Får se vad det blir, just nu längtar jag till fredag och sommarlov! Jag tror iofs att jag kommer längta efter många av mina elever under sommarlovet, det är en känsla jag har just nu, vi får se om det stämmer! ;)

Har nu gjort 3/4 av omdömena i slöjd och ca 2/4 av omdömena i bild. Så jobbar jag hela kvällen, kanske jag hinner klart! Några seniorpedagoger som också sitter här ikväll, men jag lyssnar bara på min musik i mobilen (David Gray och lite senegalesisk). Ska sen skriva ut alla omdömen och så ska jag lägga de i kuvert till mina ansvarselever+Vittra omdömena+beskrivningar i matematiken. Har tecknat ett kort som eleverna kommer få, det ska kopieras upp på färgade papper och sättas tillsammans med vars en rosa ros, som de får hänga runt halsen. Blir säkert fint! Är nöjd med illustrationen! :) Hade gärna hittat på något roligt spratt för mina kollegor också, men vet inte om min tid, ork och energi klarar det. Hade jag haft ett foto på oss alla, så hade jag hittat på något. :D

Imorgon blir det musik och mitt arbete som personlig assistent är i kraft (varje onsdag). Sen lämnar jag stället vid 13.30, för att åka till doktorn. Då önskar jag vara klar, så jag inte behöver stressa/oroa mig, utan kan umgås med H som ikväll kommer till Sthlm. Måste packa, så jag är redo på fredag att åka till KalleK. Det är hägringen för den här veckan!

Nu återgår jag till arbetet och "Life in slow motion" med David Gray (min låt enligt T1)!

Ta hand om er och tänk på guldkornen i vardagen, de är viktiga! Jag har nu nämt några och jag har även fått stödet genom meddelanden från vänner runt om i Sverige och genom samtal med mina kollegor, vilket också är mycket värt - tack så mycket!

Inga kommentarer: