lördag 7 februari 2009

24 år och med en månads lärartjänsts erfarenhet!

Tack så mycket för alla gratulationer under min födelsedag igår!

Mina elever var roliga, iaf under förmiddagen. Då hade vi roligt, körde en lek som heter "flörtleken" och efter rasten kom de och hämtade mig i pedagogrummet, medan de sa till mig att jag inte fick titta. De hade "klottrat" ner alla tavlor i de fyra ansvarsrummen med "Grattis Amanda". Det var väldigt sött, dock försvann två av fyra pennor från mig då... Men det var väldigt snällt tänkt! =) Efter rasten bjöd jag dom på fika, i form av fruktsallad och chokladmuffins (där jag hade skrivit J3, med glasyr, vilket är namnet på klassen). Det var väldigt populärt och det var så roligt!

Efter lunch var jag dock otroligt arg och besviken, vilket gjorde att jag sa till dom att det aldrig mer skulle bli något roligt i form av lekar och fika, förrän de kunde visa att de är en grupp. Jag sa högt att jag inte hade varit så arg på flera år, vilket resulterade i att en av mina ansvarselever sa ledsamt "Oj vilken tråkig födelsedag du måste ha, om du inte varit så arg på flera år". Nu undrar ni säkert vad som gjorde mig så arg... I och med att snön förmerades och snöbollskrigen var ett faktum, blev flera skadade av isbollar. De sprang inomhus och skrek, hojtade och var otroligt respektlösa.

När jag var stressad, för att jag skulle hinna till flyget, gick jag förbi estetsalen och såg den andra estetpedagogen (för seniorlaget) hålla på att städa och lägga in sina saker som hon beställt. Hon frågade mig om de teckningar som legat framme var "mina" och hon berättade att hon lagt dom i förrådet. Då sa jag att allt som låg framme på hyllan var "mina" saker och då kläcker hon ur sig i oberörd ton "Det trodde jag var skräp, det har jag slängt". Jag blev helt chockad och släppte min väska för att gå fram och rädda det jag kunde ur papperskorgen. Då sa hon "Jag vet inte om det var allt, eller om jag slängde något någon annanstans. Du får förklara för eleverna, säga att det var mitt fel och att jag trodde det var skräp". Hur tänker man?! Jag skulle ALDRIG kunna säga till mina elever att hon trodde det de gjort var skräp! Hon var verkligen taskig, mot både mig och mitt arbete och mot eleverna! Fruktansvärt! Detta kommer jag ta upp på mötet på måndag. Sen hade hon bestämt att ingen skulle få gå in i förråden, mer än vi. Hade jag haft tid att ta en diskussion hade jag gett mig in i den med frågan "Är det DIN, VÅR eller ELEVERNAS sal?!" Hon har tydligen inte förstått vad det är vi ska göra där. Jag har innan haft en positiv bild av henne, men hon sjönk totalt igår!

Droppen av allt var när jag skulle sätta mig för att vänta på Upptåget till Arlanda, går min klänning sönder i axelbandet... Då var jag så trött!

Christine hjälpte mig ur stressen, genom att checka in mig över nätet. Hon är helt klart min räddare i nöden!!

Det var skönt när jag väl kom hem, hade beklagat mig lite och sen fick mina kramar och presenter. SÅ fina presenter!! Det allra bästa, var tavlan som jag fick av pappa. Det är en akvarell som föreställer "Lunchrast hos barberaren i Gambia", vilket även står där. Klockren!

Ha en fortsatt trevlig helg!

3 kommentarer:

Mot nya tider sa...

Låter som du hade en tiktigt jobbig dag, hopaps kommande vekca ser ljusare ut!!! Vi saknar dig på klangen!, och grattis i efterskott!!!!!

Jag har en liten utmaning till dig på min sida :)

Liza sa...

Men vännen,jag känner verkligen med dig,,vilken tråkig människa som inte tänker.Man blir ju så trött!Tråkigt att det är så oroliga elever som trilskas med dig, men ge dig inte även ifall det blir jobbigt!Du är en så stark person och en väldigt bra person och det kommer elevern fatta snart.Jättemånga kramar!

Kristina sa...

Hej Amanda! Jag har en utmaning till dig på min blogg! Hoppas att du hinner med det i allt läreriet. Ha det bra!