tisdag 10 mars 2009

12 timmars arbetsdag...

Ja, trodde jag att det var slut på vintern igår, så fick jag ett bakslag när jag tittade ut imorse. Ute föll snön och la ca 7cm... Det har snöat hela dagen och när det slutade på kvällen, började det också bli varmare. Slask är det tråkigaste som finns!

Har jobbat otroligt länge idag. Jag åkte hemifrån så att jag var på jobbet kl 7. Kom nämligen på när jag skulle sova igår, att jag inte hade skrivit ett åtgärdsprogram som jag sedan skulle prata om på ett IUP-samtal på kvällen. Började med eleverna 8.30 och de gick hem vid 15. Under dagen gick det upp och ner. Den arbetsgrupp som jag har lite mer ansvar för det här projektet (oj, nu blir det svårt för er att hålla isär - ansvarsgrupp är de elever som jag träffar morgon/eftermiddag och har iup-samtal med osv, arbetsgrupp är grupper som de jobbar i) fungerade jättebra på förmiddagen då det var tyst läsning.

Men på eftermiddagen när det var dags för matteverkstad och alla skulle arbeta med matte, gick det inte lika bra. En elev klämde mina fingrar i skjutdörren, då han inte ville att jag skulle få tag på honom. Det gjorde riktigt ont och jag tänkte bara "håll tillbaka alla fula ord, håll tillbaka alla fula ord!", samtidigt som tårarna trängde på. En av eleverna som jag sagt åt ett antal gånger under de senaste dagarna, kom framrusande och undrade hur det var med mig. Så, bort med tårarna och berätta att jag klämde mig och sen fortsätta handleda eleverna i matte.

En av mina ansvarselever tycker jag ska bli mer sträng (strängare?). Hur blir man strängare, jag tycker jag är så konsekvent det bara går...blir trött på min egen röst som upprepar samma sak femtioelva gånger. Pratar tyst, varnar, varnar igen, pratar högt, blir arg...ja, jag vet inte.

Efter en lång dag med eleverna, var det dags att ställa om för IUP-samtal. Hade två stycken under kvällen och var färdig kl 18, fortsatte jobba med lite pappersarbete i 45 minuter, larmade byggnaden och hemma 19. Jag var alltså först på skolan (förutom de på "frivilliga"=fritids, som kommit ca 15-30 min innan) och var sist från skolan. 12 timmar på jobbet....

Imorgon blir det musik, en ny kille som ska börja, Hampus, ska vara med när jag har eleverna i musik. Det blir spännande, i och med att det är andra gången under terminen som jag har musik med eleverna. Men det blir spännande! Hoppas det går bra! =) Alla mina ansvarselever har pratat om att Hampus ser läskig ut och ser ut som ett "Emo" osv...SÅ vi hade en diskussion om förutfattade meningar imorse. Jag tycker han verkar trevlig. :)

Nej, mat och sen sova... Helt slut!

Inga kommentarer: