söndag 8 mars 2009

Ett leende gör mycket, ett positivt sinne ger ännu mer!

När jag vaknade 4.55 imorse, orolig för att jag hade försovit mig, bestämde jag mig för att jag idag skulle vara glad och ha mycket energi. Drog mig 1.5h och steg sedan upp och gjorde morgonbestyren i lugnt tempo. Gick sedan till busshållplatsen och åkte mot jobbet. När jag gick sista biten, kändes det som en tidig morgon i Babelsberg (utanför Berlin), när jag och Crisi bodde där och gick till skolan. Fåglarna kvittrade och jag kände mig upprymd!

Väl på plats på jobbet, med min tekopp, kunde jag springa med lite papper som skulle lämnas till administrationen och kopiera en del annat som skulle arkiveras. Sedan satte dagen igång. Hade snabbgenomgång med min ansvarsgrupp på morgonsamlingen, tillsammans med Catharina (hon som håller i projektet). Det gick bra och vi diskuterade vad vi hade gjort i helgen och jag berättade om min miss med spegeln på dansen igår. De börjar visa respekt för mig och lyssnar mer på mig nu (peppar peppar*), vilket känns otroligt skönt!

Sen väntade NO-föreläsning med Catharina, i gruppen som jag hade i fredags. Föreläsningen handlade om olika symboler som man kan hitta på våra varor i butiken, t.ex. svanen, nyckelhålet och fair trade. Jag pratade om Senegal och andra länder där det finns barn i deras ålder som arbetar, för att kunna leva och inte får möjlighet att gå i skola. De lyssnade och var intresserade. Sedan pratade Catharina om matspjältning, tarmar osv. Sedan visade jag ett snabb power point med bilder från Gambia/Senegal. Det var en hel drös med elever som inte ville gå och äta (de brukar vilja springa långt innan det är meningen). En av killarna sa "Jag vill se, strunt i att dom vill gå och äta". Haha!

Efter lunch och en del tjat om att alla ska gå ut, klä på sig, sätta på sig skorna utanför skogränsen, ta av sig skorna vid skogränsen....så var det dags för EA, tillsammans med Annika. Det gick väldigt bra, även om en del av eleverna satte igång att göra undersökningar idag, fast de idag bara skulle läsa på fakta om sina organ. Men de arbetade så himla bra, så jag blev riktigt glad. Sen var det bara att plocka ihop och så var dagen helt plötsligt slut, var tog den vägen?!

Haha, dagen var ju inte riktigt slut...

Sen hade vi arbetslagsmöte och pratade om ditten och datten. De andra blev glada över att jag kände att eleverna börjar gå framåt och börjar få respekt. De gick nämligen minst 5 steg bakåt när det blev en skiftning i lärarkåren i januari. Roligt, hoppas nu bara jag inte blir besviken imorgon. :)

Hemma har jag bakat en chokladkaka, stekt pannkakor och tittat på tv. Har även hunnit med att jobba lite och att ha skrivit allt det här. :D Nu blir det kvällsysslor och sova av. Imorgon är det jag som har kapprummet på morgonen, så ska hälsa på alla elever som går in genom dörren. :)

Kramar!

1 kommentar:

Skeden sa...

härlig inställning gumman! det märks att du börjar komma in i jobbet, är så stolt över allt du fixar o planerar o genomför o klarar av!:D hoppas bara man själv fixar ens hälften när det är dags att jobba sen, haha...;-) puss puss/ Ditt X