torsdag 5 mars 2009

Full rulle på jobbet.

Idag har eleverna tittat på andra hälften av filmen "Coach Carter", en väldigt sevärd film. :) Den har en bra intervall, så ingen varken somnar eller busar. Kanon! Eleverna tittade och uppskattade filmen.

Sen har vi haft diskussioner kring filmen och försökt göra paralleller till deras egen vardag. Vissa elever förstår precis och kan ingå i en sådan diskussion, medan andra inte har den förmågan ännu. De har både muntligt och skriftligt fått delge sina upplevelser av filmen.

De sista 15 minuterna idag, har jag kört "tysta leken", för att lugna ner mina elever. Det gick väldigt bra och gjorde att axlarna inte var uppe vid öronen när jag tog mina elever i hand och sa hejdå.

Nu sitter jag och hoppas på att ett par föräldrar inte glömt bort mötet vi har om en kvart, vilket ett par gjorde igår. Igår fick jag mycket gjort iofs, skrev färdigt diskussions underlaget till idag och ett prov vi ska ha i estet om några veckor. Provet kommer handla om grundfärger, komplementfärger, användning av sax och penslar - sådant som jag pratat med eleverna om varje pass sedan jag började. Blir intressant att genomföra. :) Att jag hann göra allt detta, gjorde att jag kände mig fri när jag kom hem vid 19.15, vilket var en av de första gångerna sen jag började jobba.

Har suttit och drömt mig till Senegal nu efter jobbet. Pratade med Malang, Fanta och Ablaye, nere i Senegal, igår. Härligt att prata med dom. Försökte få Malang att ge mig något förslag till vad jag kan göra med mina elever på musiken som jag ska hålla i nästa vecka. Ablaye var dock lättare att få igång att ge förslag. :) Förslaget hamna på att jag skulle spela djembe. Haha, vi får väl se! Ska försöka ringa dom idag också, om jag hinner köpa ett Star-kort innan de stänger i kiosken... När jag pratar med dom, blir jag lugn och glad. Sen känns det som om jag inte är så långt borta när man pratar, bara efteråt...

Nej, jobba lite...dokumentera esteten hittills. Har dock inte blivit "aktiverad" i vårt dokumentationsprogram, så får göra det på papper så länge. Det är svårt, riktigt svårt, att dokumentera esteten. Som jag kanske tidigare nämnt, varierar gruppantalet mellan 10 och 30. Har dem bara en gång i veckan á 50 minuter. Detta gör att det är svårt att kunna se utvecklingen för varje elev.

Kramar!

2 kommentarer:

Mot nya tider sa...

Kan du inte domumentera med kamera ? Ibland kan det vara lättare att se genom linsen, kan ju skriva upp till det, även om det inte ger dig mer tid med dem så ger det dig en möjlighet att fånga nuet, och SE utv. :-) kram

Liza sa...

Du e så duktig!!Så skönt att det börjar ordna till sig med allt och det är bra att du har Senegal,visst hade det varit härligt att åka ner,vi pratar om det varje da,jag o Karolina,vi saknar...
Kram