onsdag 1 april 2009

Sol ute, sol inne!

Har idag bara njutit av solen från insidan, men vilket underbart väder! Att se eleverna springa runt på skolgården med fotbollen, gunga, hoppa hopprep eller leka "burken" är underbart härligt! Dock blir det precis som i visan om blåsippan, lite ivrigt med att plocka av sig kläderna.

Pratade igår med M och det var ett dyrt, men väldigt bra samtal. Det var dessutom han som ringde och ville att vi skulle prata och han pratade på och gjorde mig medveten om hur viktig jag fortfarande är i hans liv, om inte annat som hans vän. "You are my best friend" Det hela gjorde mig väldigt glad! :)

Idag har varit en bra dag på jobbet, förutom solen, så har jag skojat med mina kollegor i laget. Hade gjort påsk-paket med orden "Glad påsk "namn" önskar Påskharen" och ingen av dom kunde komma på vem denna påskhare var. Roligt att höra allas gissningar och chansningar! :D Jag klarade att hålla masken och spela med i denna förvåning. Haha!

Sedan har jag varit i kontakt med flera duktiga elever. En som först betedde sig väldigt dåligt, sa fula ord, var kaxig, gick in i pedagogrummet trots annans tillsägelse osv... Så jag satte mig ner och plåstrade om honom när han hade fått ett skrapsår och pratade om det hela. Sa sanningen i att jag första dagen jag började tyckte om honom, för han presenterade sig och hjälpte mig och att jag idag blev förvånad, besviken och ledsen över hans beteende. Han tog åt sig! Sen kom han och sa "Amanda, vet du vad jag ska göra? Jag ska gå och be Eva om förlåtelse". Detta hade han kommit på själv och gjorde sedan, med fysiskt stöd av min närvaro. Jag var SÅ stolt och glad över hans otroliga mod och framsteg. Detta fick han också höra av Eva. :)

En av våra juveler, som jag faktiskt ser som en juvel, som är så härlig verkar vara den som bara öppnar sig för mig. Idag sa ett par av mina kollegor som arbetat här längst att han aldrig berättat så mkt dom, som jag berättar att han gör för mig. Jag blir så glad över att han har hittat någon som han litar på och som han känner säkerhet hos. SÅ viktigt! Sen blev jag också både generad och oerhört smickrad av det som mina kollegor sa. En sån kille, blir så glad över hans utveckling i detta!

En annan juvel är en stjärna på att spela djembe! Har tagit med min lilla djembe och har låtit bland annat honom spela. Idag gick vi ner till scenen och han frågade artigt och snällt om han fick sitta där och sedan spelade han. Kökspersonalen som satt och fikade applåderade sen och skolchefen sa att det var väldigt roligt att se vad duktig han var och att han fixade det, utan de minsta tillsägelser. Jag funderade allvarligt på att plocka med honom till en djembekurs någon gång... Så att han fick lära sig en massvis med olika rytmer och höra av experter vilken talang han har, skulle han behöva!

Vad lär vi oss av detta? Man ska ALLTID tro på eleverna och arbeta individuellt! Det är A och O, sen är det inte alltid så lätt att hitta deras specialiteter och det som de kan få lov att vara duktiga i...men man måste kämpa!!

Alla dessa bitar har gjort mig så oerhört glad, så även om jag haft lite stökigt i min ansvargrupp, några missar med en försvunnen basketboll (en elevs som sen kom till rätta), en del elever som stack från sina pass, ett par elever som blivit ledsna som jag fått försöka trösta, så är jag väldigt glad idag! :D Det känns kanon!!

Imorgon är det estet hela dagen... Jag hoppas innerligt att allt kommer gå lika bra då! Men har jag den här energin och det positiva humöret, så tror jag det kommer gå finfint!

Hoppas ni också har det bra!
Kramar!

Inga kommentarer: