måndag 5 oktober 2009

Uppdatering - estet, senegal, glasögon m.m.

Skriver ett litet inlägg...

Har skrivit ett flertal, men min dator är knäpp och vill hela tiden starta om sig, vilket gör att inläggen försvinner. :(

Har i helgen dansat sammanlagt 6 timmar. I lördags dansade jag 2 timmar med M - sabar. Riktigt kul! Sen igår var det först 2,5 timmar sabar och sen direkt till min vanliga danslektion på 1,5 h. Det var lite svårt att gå hem sen, med ömma fotsulor. Haha! Men jag klagar inte, det var det värt! =)

Har skaffat glasögon, så nu är jag vad pappa kalla "inglasad". De är snygga och jag är nöjd. Har de dock inte hela tiden, men försöker vänja mig vid att ha dom så ofta som möjligt. En elev på skolan, som är väldigt fäst vid mig, kom fram härromdagen och sa "...jag känner igen dig...". När jag tog av mig glasögonen så ropade hon "AMANDA!!!". Haha, tänk vad glasögon kan förändra en person. Jag känner iofs knappt igen mig själv i spegeln med glasögonen på...blir lika faschinerad varje gång jag ser min spegelbild. :D

I natt hoppas jag på att jag kan sova. Föregående natt sov jag bara 30 min. Detta berodde på att jag hade mycket att tänka på, drömde om mina elever och allt vi ska göra i esteten och om allt i mitt krångliga personliga liv. Sen var det fullmåne också och det kanske påverkade det hela lite till...har dock aldrig gjort det tidigare.

Idag har jag bestämt mig för att ha estet hela terminen ut och köra musik nästa termin. Det känns bra, löste en del för mig. Men samtidigt gör det mig lite pressad, många mål eleverna i 5an måste uppnå innan jul... Men jag ska ha ett par veckor estet i vår också, så att de kan ta igen sånt de missat eller inte hunnit bli klar med.

Esteten idag var den bästa hittills tyckte många av mina elever. De fick välja lite fritt och arbeta med slöjd. Det var full aktivitet i salen, några som snickrade lådor eller gjorde smörknivar, andra som stickade eller sydde. Häftigt!

Det blev ett par dansbyxor, men de blev lite väl pösiga. Detta beror säkerligen på att jag nu valde att göra ett par långbyxor och att det skulle gå att hoppa i dem. Hade tänkt inviga dom nu i helgen, men det blev inte så. Får se om jag ska sy om dom lite eller om jag ska prova ha dom någon gång ändå. :) De är iaf fina att titta på! Haha! Vad man nu ska med ett par dansbyxor till om man inte dansar i dom...

I helgen ska jag åka hem till min familj. Min ena bror fyller 20, men flyger till Finland istället. Men min andra bror, som nyss fyllt 17 vill så himla gärna att jag kommer hem. Undrar om vi inte skulle kunna gå på bio eller något...men kanske inte hinner med det. Bara att vara hemma tillsammans ska bli roligt!

Idag har jag också försökt röja lite på min arbetsplats, eller kanske vi ska kalla det avlastningspplats, på jobbet. En av mina kollegor vill ge mig diplom "för mest saker på minst yta". Haha! Ni som känner mig förstår säkert hur det ser ut, utan en bild. Men för er andra kan jag tala om att jag är en duktig samlare...kort och gott. Men idag har jag grävt mig ner, så att man till och med kan se skrivbordsytan och organiserat mina papper i olika tidskriftsamlare och pärmar. Väldigt organiserat för att vara mig! Men det känns SÅ bra när jag väl har min pärm. Kan gå dit och vet att jag har mina ansvarsbarn i en pärm, när det är IUP-samtal och en annan pärm när det är estet. Försöker även vara duktig och hela tiden dokumentera vad alla barnen gör, så att jag gör en rättvis bedömning.

Har i helgen gjort en pp till de som har F-2. Den handlar om Afrika och tar upp allt ifrån hur skolan ser ut, hur de lever, till malaria och yrken. Bilder och text till som gör det lätt för pedagogerna att berätta för barnen. Saknar mitt kära Senegal ännu mer när jag sitter och ser bilderna därifrån. Önskar SÅ att jag kunde stiga in i garderoben och stiga ut på huvudgatan i min by. Få träffa eleverna på skolan och umgås med mina vänner, äta all den goda maten och dricka ataïa. Min yngsta bror är väldigt sugen på att åka ner, men han vill vara där minst en månad och jag håller med honom. Det enda jag skulle kunna komma ifrån nu i höst är en vecka på sin höjd och det är på tok för lite! Det är nästan bara terror!

Jaja, Senegal kan jag prata om i evigheter. Tror helt enkelt att jag var senegales i mitt förra liv, eller kanske en sädesärla som flyttade så här års ner dit härifrån. :)

Hoppas alla har det bra!

Inga kommentarer: